یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۴:۵۲
۰ نفر

گروه بورس: آخرین آمار دریافتی نشان می‌دهد، تعداد سهامداران 55شرکت بورس تهران از 10هزار نفر فراتر رفته است.

تا کنون سهام 430شرکت در بورس تهران پذیرفته شده که در این میان نام 18شرکت از فهرست نرخ‌های بازار سهام، به دلایل مختلف حذف شده و 89 شرکت نیز با انتقال به تالار چهارم، در آستانه حذف از تالارهای اصلی بورس اوراق بهادار قرار گرفته‌اند.براساس این آمار، تعداد سهامداران 14شرکت حاضر در تالارهای مبادلات سهام از 50 هزار نفر فراتر رفته است. شرکت‌های سرمایه‌گذاری، خودروسازان، تولیدکنندگان سیمان و مواد معدنی، بیشترین سهم را در این دسته به خود اختصاص داده‌اند.
100هزار تایی‌ها
آمار موجود در بورس تهران نشان می‌دهد، در حال حاضر شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران، بزرگترین مجموعه سهامداری در بازار متشکل سرمایه است. تعداد سهامداران این شرکت طبق آمار پاییز85  از مرز 255هزار نفر گذشته است.شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی طبق سرمایه ثبت‌شده، تاکنون 755میلیون سهم در بورس تهران عرضه کرده است.پس از توسعه صنعتی، رتبه‌های دوم و سوم جدول بزرگترین شرکت‌های بورس از نظر تعداد سهامدار را دو شرکت بزرگ خودروسازی در اختیار گرفته‌اند. طبق آخرین آمار، تعداد سهامداران ایران‌خودرو 182هزار نفر برآورد می‌شود. از طرف دیگر، هر چند تعداد دقیق سهامداران سایپا به دلیل تخصیص بخشی از سهام این شرکت به کارگران شرکت‌های زیرمجموعه گروه سایپا، هنوز مشخص نیست اما تخمین‌های اولیه حاکی است، با ثبت کامل نام سهامداران جدید کارگری، تعداد سهامداران سایپا تا زمستان امسال به طور رسمی به 180هزار نفر برسد.جز 3شرکت یادشده، دو شرکت توسعه معادن روی و سرمایه‌گذاری نفت نیز از جمله 5 شرکتی هستند که در جمع باشگاه 100هزارتایی‌های بورس تهران جای گرفته‌اند. تعداد سهامداران توسعه معادن روی را 135هزار نفر و تعداد سهامداران سرمایه‌گذاری نفت را 106هزار نفر تخمین زده‌اند.
70هزار تایی‌ها
در این میان 5 شرکت پذیرفته‌شده در بورس تهران نیز در جمع باشگاه 70هزارتایی‌ها جای دارند. بر این اساس، تعداد سهامداران توسعه صنایع بهشهر 82 هزارنفر، بانک پارسیان 80 هزار نفر، سرمایه‌گذاری غدیر 78هزار نفر و سیمان فارس و خوزستان 76هزار نفر است. سرمایه‌گذاری نیرو هم 70هزار سهامدار دارد.
همه سهامداران بورس
در حال حاضر تعداد کل سهامداران و سرمایه‌گذاران شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس تهران، 3میلیون نفر برآورد می‌شود. تخمین‌های مسئولان رسمی نشان می‌دهد، با اجرای طرح سهام عدالت و عرضه سهام دولتی در قالب سیاست‌های راهبردی اصل 44 تعداد سهامداران ایرانی به مرز 20میلیون نفر خواهد رسید.
کد خبر 10019

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز